ושכנתי בתוכם, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, בתוך כאו”א – זה לא סיבה לעקור את המצוה

הריפורמים החרדים אוהבים להביא המדרש שהובא בראש’ בתוכם של כל אחד ואחד.

ויש להעיר שכ”ז אינו אלא ע”י שבונין לו בית לשכנו בתוכנו, ושוכן מלבד בגבולות העזרה וכו’ גם בתוך כל אחד, אבל אין כאן חלילה חלילה שום רמז וסמך לבטל בנין הבית וההדלקה, והקרבנות כאילו ד’ אמר לשכון אך ורק בתוך אנשים כערכנו ולא במקדש (כמו שאומרים בשם המלבי”ם על שלב מאוחר לעתיד לבא, שהמקדש תועיל אז יותר לגוים).

בקיצור, אדברא, האחד מביא לשני. ע”י בנין הבית ישכון בתוכנו. (הכל חוזר לדיכוטומיה הכוזבת עליה הארכנו בעבר.)

וכ”ז אינו צריך לפנים לולי המתפרצים והמשקרים.