איוב ח’ ז’:
והיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגה מאד.
ביאור הגר”א שם:
כי ההצלחה לצדיק תבוא לאט לאט, כמו שאמרו חז”ל על מאמר מי זאת נשקפה כמו שחר ואחר כך ברה כחמה ואחר כך איומה כנדגלות. כי אין כח אנושי לקבל אור ההצלחה בבת אחת, כמו שאינו יכול לקבל אור השמש בבת אחת…
שיר השירים רבה ו’ כ”ה:
מי זאת הנשקפה כמו שחר דלמא רבי חייא ור’ שמעון בר חלפתא הוון מהלכין בהדא בקעת ארבאל בקריצתה וראו אילת השחר שבקעה אורה א”ל ר’ חייא רבה לר’ שמעון בר חלפתא כך תהיה גאולתן של ישראל מצפצפת דכתיב כי אשב בחשך ה’ אור לי בתחלה היא באה קימעה קימעה ואחר כך היא מנצנצת ובאה ואח”כ פרה ורבה ואח”כ מרטבת והולכת כך בתחלה בימים ההם ומרדכי יושב בשער המלך ואח”כ ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות ואחר כך ליהודים היתה אורה ושמחה וגו’.
מדרש רבי תנחומא דברים א’:
דבר אחר ישושום מדבר וציה מפני מה כתיב כך ללמדך שבשעה שהקב”ה מגלה שכינתו על ישראל אינו נגלה עליהם כאחת מפני שאינן יכולין לעמוד באותה טובה בפעם אחת שאם יגלה להם טובתו כאחת ימותו כלם ראה מה כתיב ומעולם לא שמעו לא האזינו עין לא ראתה אלהים זולתך יעשה למחכה לו צא ולמד מיוסף בשעה שנתודע לאחיו לאחר כמה שנים אמר להם אני יוסף אחיכם מתו כלם ולא יכלו לענות אותו וגו’ הקב”ה עאכ”ו אלא מה הקב”ה עושה מתגלה להם קמעא קמעא בתחילה משיש את המדבר שנאמר ישושום מדבר וציה ואח”כ תגל ערבה ותפרח כחבצלת ואחרי כן פרוח תפרח ואחרי כן כבוד הלבנון נתן לה ואח”כ המה יראו כבוד ה’ הדר אלהינו לפיכך אמר דוד כי בנה ה’ ציון נראה בכבודו ואומר כי עין בעין יראו בשוב ה’ ציון ואומר ואמר ביום ההוא הנה אלהינו זה קוינו לו ויושיענו וגו’.