כבר הערנו שהמכתב האחרון של רבי דוב לנדא “אין לו מובן”, כפשוטו. בלי רוה”ק, א”א לדעת מה הוא רוצה.
בניסיון לפתרון התעלומה, פנינו לאחד מתלמידיו…
הנה שיחתנו המאכזבת (אני מרשה לעצמי לערוך תגובתי מעט כעת, שהרי בכל מקרה לא ענו):
לא הבנתי, מה כונת הגרד”ל?
זה כתב סתרים.
דבריו תמיד בקצרה כבכל ספריו
האם אתה מחו”ל?מי אתה?אולי אינך חי הענין פה
לא בחו”ל,
אבל אפשר לפרש בצורה רחבה יותר או פחות,
ולכאן או לכאן.
למשל, שמא מתנגד לקשירת ציצית, אבל איזה מסורת יש ע”ז [אולי יש, אני לא מכיר]?
שמא מתנגד להליכה לצבא, אבל זה פשיטא,
מה יום מיומים [או שמא פשיטא להיפך? יש מעשה רב במלחמת תש”ח – אולי גם ר”ג נדל הלך – וכן מלחמת יו”כ]?
שמא זה נגד לשלוח אוכל לאנשי הצבא, אבל מ”ט? ושוב לא זכור לי “קבלה מרבותנו” נגד.
ואולי אין להתפלל על שמות של חולים ושבויים וכו’?
ואולי ר”ל שלא ללמוד הגנה עצמית, או לא לעסוק במערכות התרעה.
וגם ע”ז אפשר לומר שיש מסורת הפוכה. [אני לא אומר כך בעצמי, אבל מהיכי תיתי].
החזו”א כעין תמך באצ”ל וכו’.
וגם שזה יקלקל את ביתו וכו’,
לא שאני מסתפק אבל למה ומדוע וכיצד?
ומ”ש “דבריו תמיד בקצרה כבכל ספריו”, תמוה.
אדרבא, להבין ספריו חובה להרחיק עתונים גם בחול,
מעט שנות מעט תנומות, התעיף עיניך בו ואיננו,
לברוח משיחת הילדים לאהלי תורה.
אבל כאן…
בקיצור, “לא תנחשו”.
האם יש לך מידע פנימי מה הכונה,
או שגם אתה מנחש כמוני ע”פ התרשמות אישית מבין הסדרים,
עד כ”כ שאתה מתפלא איך בן אר”י אינו יודע למה הכונה הפשוטה “מים שלנו”?!