מתוך דברי הרב יצחק ברנד בפורום “אוהבי ציון”:
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נג עמוד א
תניא, אמרו עליו על הלל הזקן כשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר כן: אם אני כאן – הכל כאן, ואם איני כאן – מי כאן. הוא היה אומר כן: למקום שאני אוהב שם רגלי מוליכות אותי, אם תבא אל ביתי – אני אבא אל ביתך, אם אתה לא תבא אל ביתי – אני לא אבא אל ביתך, שנאמר בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבא אליך וברכתיך.
מהרש”א חידושי אגדות מסכת סוכה דף נג עמוד א
אם אני כאן כו’. עיין פרש”י וכינוי אני קאי על הקדוש ברוך הוא ושמעתי בזה ע”ש שמספר הלל גימטרי”א אדנ”י ולולי פירושו נראה יותר לפרש כמשמעו שאמר כן בשם ישראל אם אני כאן שאבא למקדש הכל שהוא הקדוש ברוך הוא שבידו הכל הוא ג”כ כאן ואם ישראל אינן כאן מי כאן דגם שריית השכינה אינה כאן והשתא ניחא דקאמר ואף הקדוש ברוך הוא אומר כן אם אתה תבא לביתי כו’ ומייתי לה שנא’ בכל המקום אשר אזכיר את שמי בכל המקום אשר אמרתי להזכיר שמי דהיינו במקדש דבגבולין אסור להזכיר שם המפורש שם אבא אליך וגו’:
אם אני כאן כו’. עיין פרש”י וכינוי אני קאי על הקדוש ברוך הוא ושמעתי בזה ע”ש שמספר הלל גימטרי”א אדנ”י ולולי פירושו נראה יותר לפרש כמשמעו שאמר כן בשם ישראל אם אני כאן שאבא למקדש הכל שהוא הקדוש ברוך הוא שבידו הכל הוא ג”כ כאן ואם ישראל אינן כאן מי כאן דגם שריית השכינה אינה כאן והשתא ניחא דקאמר ואף הקדוש ברוך הוא אומר כן אם אתה תבא לביתי כו’ ומייתי לה שנא’ בכל המקום אשר אזכיר את שמי בכל המקום אשר אמרתי להזכיר שמי דהיינו במקדש דבגבולין אסור להזכיר שם המפורש שם אבא אליך וגו’:
מן המהרש”א למדים שני דברים, אם אין ישראל עולים למקדש (היינו הר הבית , שגם זה נקרא בית הבחירה ע’ לקמן) הקב”ה לא נמצא בבית המקדש היינו בהר הבית , וא”כ מי שאוסר לעלות על הר הבית רוצה לסלק השכינה מהר הבית
שנית , אם עולים למקדש היינו להר הבית , ממילא הקב”ה נמצא גם בבית הפרטי של היהודי ואם לא עולים להר הבית , הקב”ה לא נמצא בבית הפרטי של היהודי
הר הבית נקרא בית המקדש , כמבואר כאן במהרש”א שהכוונה במקום שמותר להזכיר את השם, וזה בבית המקדש ולא בגבולים, ובאי הר הבית לא נקרא בגבולים
תלמוד בבלי מסכת סוטה דף לח עמוד א
כה תברכו את בני ישראל – בשם המפורש, אתה אומר: בשם המפורש, או אינו אלא בכינוי? ת”ל: ושמו את שמי, שמי המיוחד לי; יכול אף בגבולין כן? נאמר כאן ושמו את שמי ונאמר להלן לשום את שמו שם, מה להלן בית הבחירה, אף כאן בבית הבחירה.
כה תברכו את בני ישראל – בשם המפורש, אתה אומר: בשם המפורש, או אינו אלא בכינוי? ת”ל: ושמו את שמי, שמי המיוחד לי; יכול אף בגבולין כן? נאמר כאן ושמו את שמי ונאמר להלן לשום את שמו שם, מה להלן בית הבחירה, אף כאן בבית הבחירה.
וכן במשנה ביכורים,
משנה מסכת ביכורים פרק א
[*] ומנין שהוא חייב באחריותן עד שיביא להר הבית שנאמר (שמות כג) ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה’ אלהיך מלמד שחייב באחריותם עד שיביא להר הבית
[*] ומנין שהוא חייב באחריותן עד שיביא להר הבית שנאמר (שמות כג) ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה’ אלהיך מלמד שחייב באחריותם עד שיביא להר הבית
וכך פסק המרב”ם
רמב”ם הלכות ביכורים פרק ב
המפריש בכוריו ונמקו או נבזזו או אבדו או שנגנבו או שנטמאו חייב להפריש אחרים תחתיהם שנאמר תביא בית י”י אלהיך מלמד שהוא חייב באחריותן עד שיביאם להר הבית.
המפריש בכוריו ונמקו או נבזזו או אבדו או שנגנבו או שנטמאו חייב להפריש אחרים תחתיהם שנאמר תביא בית י”י אלהיך מלמד שהוא חייב באחריותן עד שיביאם להר הבית.
(אולם הגר”א יש לו גירסא אחרת שם)
עוד ראיה
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף סב עמוד ב
כל הרוקק בהר הבית בזמן הזה – כאילו רוקק בבת עינו, שנאמר והיו עיני ולבי שם כל הימים.
כל הרוקק בהר הבית בזמן הזה – כאילו רוקק בבת עינו, שנאמר והיו עיני ולבי שם כל הימים.
לשון הפסוק
מלכים א פרק ט פסוק ג
וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֵלָיו שָׁמַעְתִּי אֶת תְּפִלָּתְךָ וְאֶת תְּחִנָּתְךָ אֲשֶׁר הִתְחַנַּנְתָּה לְפָנַי הִקְדַּשְׁתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִתָה לָשׂוּם שְׁמִי שָׁם עַד עוֹלָם וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל הַיָּמִים:
וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֵלָיו שָׁמַעְתִּי אֶת תְּפִלָּתְךָ וְאֶת תְּחִנָּתְךָ אֲשֶׁר הִתְחַנַּנְתָּה לְפָנַי הִקְדַּשְׁתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִתָה לָשׂוּם שְׁמִי שָׁם עַד עוֹלָם וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל הַיָּמִים:
ומבואר מכאן שכל בית הקדש כולל הר הבית נקרא בית המקדש.