בעקבות פסק ההלכה שפרסם הרב הראשי הרב דוד לאו שליט”א בספרו החדש “משכיל לדוד” חלק ב’ סי’ כ”ז, בו הוא קורא לעריכת הסכמי קדם נישואין משום שלדעתו התנגדותו של מרן פוסק הדור הגרי”ש אלישיב זצ”ל “תמוהה בעיניו”, יצאו גדולי ישראל מכל החוגים, ובראשם זקני פוסקי הדור וחברי מועצת גדולי התורה וגדולי ראשי הישיבות, במכתב הבהרה וקול קורא לרבני ישראל להמשיך להתנגד לעריכת הסכמי ‘קדם נישואין‘, וכהוראתם של רוב מנין ובנין פוסקי הדור שליט”א.
‘הסכם קדם נישואין‘ הוא הסכם שהוצע כדי לאלץ את הבעל לתת גט, או לחילופין לאלץ את האשה לקבל גט, גם במצבים בהם אין עילה לחיוב מתן או קבלת על פי ההלכה. לפי ההסכם המוצע, כל בני זוג יחתמו טרם נישואיהם על “הסכם נישואין” – בו הבעל מתחייב שאם ביום מן הימים האישה תחליט להתגרש והבעל יסרב, הוא יחוייב לשלם לאשתו תשלום עתק של דמי מזונות גבוהים במיוחד מידי חודש כאמצעי לחץ לזרז את הגט.
אלא שמלבד שלדעת גדולי הרבנים ההצעה הנ”ל מנוגדת לחלוטין לערכי המשפחה היהודית ולמהות קשר הנישואין ביהדות, הדבר נתקל גם בבעיה הלכתית חמורה המכונה “גט מעוּשֶֹה” – כלומר גט שניתן בניגוד לרצונו של הבעל. גדולי הפוסקים ובראשם מרן פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שליט”א, יצאו חוצץ כנגד ההסכם המדובר גם מהסיבה הערכית וגם משום ‘גט מעושה’, וכתבו על ההסכם “חורבן הדת ממש ומכשילין בחשש איסור אשת איש ומרבים ממזרים בישראל’, כמו כן גם הובאה עדותו של הגר”נ אייזנשטיין על הדברים הברורים ששמע מפי מרן פוסק הדור הגרי”ש אלישיב זצ”ל על התנגדותו להסכם הנ”ל.
גם חברי מועצת גדולי התורה מרנן הגרב”ד פוברסקי והגר”י זילברשטיין שליט”א חתמו על מכתב הלכה למעשה שגירושין שנעשו לאחר הסכם קדם נישואין שנעשה במטרה לכפיית גט, פסולים לחלוטין, ולא יהיה ניתן להתיר לאשה להינשא על פי גט שכזה.
בנוסף חתמו על ה’קול קורא’, חברי בית הדין של מרן הגר”נ קרליץ שליט”א, הג”ר שריאל רוזנברג, הגר”י סילמן, וכן גדולי הדיינים ומורי ההוראה כמו הג”ר שבח רוזנלבט, הג”ר מרדכי גרוס, הגר”נ נוסבוים, הג”ר שמואל אליעזר שטרן, הגרח”ש שאנן, הג”ר אליהו שלזינגר, וראש ארגון הידברות הרב זמיר כהן, וכן גם גדולי בעלי ההוראה מהציבור הספרדי – התימני, הגר”ש בעדני, הגרב”צ מוצפי, הגר”ש מחפוד, ועוד רבנים מכל גווני הקשת של הציבור היהודי בארץ ובעולם.