מדוע נסמכו יום כיפור וחג הסוכות?
יהודה סגל
י”ח תשרי ה’תשע”ח 08/10/17
לא מספיק לא להיות טריפה גוססת, צריך גם לשאוף ולהשיג.
מה פשר סמיכות סוכות לימים נוראים? מדוע יש מעבר כה חד מימי דין ותשובה לחג אסיף וזמן שמחתנו?
שמעתי מחכם אחד הסבר במשל לחולה במחלה “ההיא”. כשהמחלה כבדה עליו, רופאי ימינו נוהגים להרעילו ב”כימותרפיה”. מה זה? פרוצדורה שהורגת רעים וטובים, מכלה תאים רבים בגוף, הן בריאים והן סרטניים. הטיפול יכול בקלות להיות גרוע מן המחלה, אבל כשזה נעשה נכון ומתאים, הפציינט יחיה.
אבל… אולי המחלה איננה, אך גם קו הבריאות בכלל נסוג. אז האדם נשלח למנוחה ארוכה, כדי שיוכל גם לתפקד כאחד האדם. לא מספיק לא להיות טריפה גוססת, צריך גם לשאוף ולהשיג.
הוא הדין כאן. לעם ואדם נשוי עוון ופשע, אין בריריה מלבד פלישה לרוחו בדמות ימי דין ואימה, ימי תשובה וסליחה. זה אמנם “נובהרדקאי”, אך זה נצרך. ברם, לא כאלו הן ההרגשות הבריאות השוכנות לאורך זמן בקרב אדם מן היישוב. אי אפשר להתמקד רק בדין, בחטא, במלכות, וביראה עילאה. אז הוא נשלח לנפש מחוץ לבית ב”סוכה”. מזכירים לו את מידת האהבה, שלו ואליו: שאיבת רוח הקודש, הלל והודאה, פעמי רגלינו ו”ימינו תחבקני”.
בסופו של תהליך, גם נקי מן החטא, וגם שמח ורגוע, האדם כשר ומתאים לחיות כיהודי למשך כשנה. להתמודד עם עליות וירידות, ימי אהבה וימי שנאה.
חשוב שנבין את תפקידם של הימים הללו דווקא בעיצומם, כדי שננצל אותם כיאות לטעינת מצברים. יהי רצון שנצליח!
בס”ד, יהודה סגל