כידוע, כתב הר”מ בהל’ מלכים: המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל וכו'”.
מאידך איתא בכ”מ “אמר רב אחא זאת אומרת שבית המקדש עתיד להבנות קודם למלכות בית דוד”, וכן מפורש בגמ’ מגלה י”ז ב’-י”ח ב’.
מקור מעניין בראשונים ז”ל לצד השני, תורא”ש סוטה מ”ח ב’:
משחרב בית המקדש בטלה שירא פרנדא וזכוכית לבנה. לא בטלה לגמרי קאמר דאמרינן בפ’ במה מדליקין אנא שירא פרנדא קרי’ ליה פי’ מה שהיה לבוש ריש גלותא, ואמרינן נמי בפ’ אין עומדין תבר קמיהו זוגיתא חיורתא, ובפ’ אלו מציאות הרוצה לאבד מעותיו ישתמש בזכוכית לבנה, אלא ה”ק אינה מצויה כל כך כמו שהיתה. וחכמי נרבונא גורסין בטלה שירא ופרדה, שירא כסא מלכות, ופרדה מרכבת המלך.