Some see the “Sin of the Spies” wherever they look. For example, they quote Sanhedrin 94a:
אמר רבי יוחנן מפני מה זכה אותו רשע לקרותו אסנפר רבא ויקירא מפני שלא סיפר בגנותה של ארץ ישראל שנאמר עד בואי ולקחתי אתכם אל ארץ כארצכם… אבל ישראל ספרו בגנותה של ארץ ישראל כי מטו שוש אמרי שויא כי ארעין כי מטו עלמין אמרו כעלמין כי מטו שוש תרי אמרי על חד תרין.
Rashi there:
אבל ישראל, כי אגלינהו סנחריב ספרו בגנותה של ארץ ישראל, דכי מטו לאותו מקום ששמו שוש אמרו שויא לארעין זאת הארץ שויא לארצנו, וכשבאו למקום ששמו עלמין אמרו כי עלמין זה המקום שוה לירושלים שנקראת בית עולמים.
כשבאו למקום ששמו שוש תרי אמרו על חד תרין, כלומר זה יפה פי שנים כמקומנו, ועל שם כך נקראו כל אותן מקומות כך.
So, I can’t say Eretz Yisrael is worse than China. I can’t even say it’s the same. All I can say, in this view, is Eretz Yisrael is better… Haven’t they heard of the custom referring to Vilna as the “Jerusalem of Lithuania“, and so on, as a term of endearment?
Sounds like non-stop Hasbarah to me!
The sin of the spies constituted many things, including denying prophecy, etc. It seems the terms “Lashon Hara” is metaphorical, referring to Hashem, himself. I think the Chafetz Chaim hardly mentions Dibas Ha’aretz (the Sin of the Spies) as practical halacha (I can’t find it now).
The truth is, there is no proof for any of this in this Gemara, because everything depends on the context. איכא דניחא ליה בבקעה ואיכא דניחא ליה בהר. Even if I’m wrong, the Chazon Ish used the same logic in response to those who tried to derive halachic rulings (Rabbi Hirsch’s Austritt, various interactions with the incipient state of Israel) from Chazal’s homilies on keeping our distance from the wicked.