In “Kochvei Ohr” (Anshei Moharan, Alef), Rabbi Nosson of Nemirov advises his son against moving to Eretz Yisrael, so he doesn’t miss out on visiting Uman on Rosh Hashana. After all, the gravesite has an “aspect” of Eretz Yisrael…
אמר פעם אחת לבנו ר’ יצחק ז”ל מטולטשין שלא יסע לארץ ישראל לדור שם בקביעות עד שיהיה בן ששים שנה (והמובן היה מדבריו הקדושים שאף על פי שישיבת ארץ ישראל גדולה מעלתה מאד וכמובא בספרי אדמו”ר זצ”ל, אבל כבר אמר אדמו”ר זצ”ל על הראש השנה שלו שאין דבר גדול מזה כמובא בחיי מוהר”ן וגם כל קדשת ארץ ישראל נמשך ממנו כמובן בלקוטי תנינא סימן מ’, וגם מובן ומבאר בדברי אדמו”ר זצ”ל שכשנתוסף רק נפש אחת להקבוץ שלו בראש השנה אז נתרבין הבתים של הקדשה אלף אלפים ורבי רבבות פעמים עד אין שעור ועין בלקוטי הלכות הלכות נזקי שכנים הלכה ד’ שאין ערך להעבודה שיעבד האדם בפני עצמו אפלו כל היום נגד נקדה אחת שעושה כשמצטרף וכו’ עין שם ומכל שכן שגדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם, וכל אשר גדלה ושגבה רוממותו והתעלותו של אדמו”ר זצ”ל, כן גדלו ושגבו גם התקונים אשר יעשה בימי ראש השנה הקדושים כמבאר בדבריו הקדושים בהלכות גביות חוב מהלקוחות הלכה ה’ אות י”ד עין שם).
By the way, Rabbi Nosson refers to the obstacle of physical travel distance alone, but technology has since made cheap, swift travel back and forth possible. See our summary of Rabbi Brand’s halachic opposition even today to going to Uman on Rosh Hashana for those already residing in Israel, but a convinced Breslover should not, therefore, delay moving to Eretz Yisrael, of course!
UPDATE: Having learned more about the topic, I am far less critical. There was a tradition in Breslov to move to Eretz Yisrael specifically after a certain time following the Rebbe’s passing (Rabbi Shlomo Veksler quoting “ודר רביעי ישובו הנה”). And Rabbi Morgenstern’s book on spending Rosh Hashana in Eretz Yosrael has impressive proofs which bear on our topic. And the editorial parens trying to obfuscate the part about “sixty years old” doesn’t cut it.
And there is more…