Recently several rabbis divided a certain yeshiva into two for constant infighting. Other rabbis (Rabbi Sternbuch, I believe) denounced this action as amounting to burning a Sefer Torah.
Wait a second, isn’t this all old news and politics?
No, it’s Torah. That never gets old. This is not a news site!
But if one yeshiva is good, two are even better, no? “Good fences make good neighbors”.
The Mishna Berurah 150:2 quotes the Radbaz:
ועיין בתשובות רדב”ז ח”ג סי’ תע”ב שהאריך בדינים אלו ובסוף דבריו כתב וכ”ז בזמן שכולם לב אחד הוא שקילוסן עולה יפה אבל אם חלק לבם יותר טוב הוא שיתפללו כל כת בפני עצמה וכו’ ולא תטעה בדברי לומר שאני סובר שהחלוקה טובה ח”ו דהא קרא כתיב חבור עצבים אפרים הנח לו חלק לבם עתה יאשמו וגו’ אלא צריך להשתדל שיהיו לב אחד לאביהם שבשמים ואם א”א אלא שתמיד הם מתקוטטים והם במחלוקת דחה הרע במיעוטו עכ”ל שם בתשובה ועי’ בפ”ת חו”מ סי’ קס”ב מה שהאריך בענינים אלה.
Myself, I can’t see any difference between the two ostensibly-opposed camps, but maybe they do.
Shabbos 118b:
ואמר רבי יוסי יהא חלקי ממושיבי בית המדרש ולא ממעמידי בית המדרש.
This depends on context.
Predictably, none of the parties involved mentioned the above Mishna Berurah. Don’t forget, ‘the Mishna Berurah is for Geirim/Ba’alei Teshuvah’, Halacha is unimportant, and all that. Da’as Torah trumps actual Torah.
According to all reports, both sides are now better focused on Torah study. In Ponevich this solution worked quite well, too.
As they say: When all else fails, read the instruction manual!