Avoda Zara 2b:
אמר להם הקב”ה במה עסקתם אומרים לו הרבה גשרים גשרנו הרבה כרכים כבשנו הרבה מלחמות עשינו וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל שיתעסקו בתורה. אמר להם הקב”ה כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם. תקנתם גשרים ליטול מהם מכס, כרכים לעשות בהם אנגריא, מלחמות אני עשיתי שנאמר ה’ איש מלחמה.
Some “rabbi\teacher” once claimed this Gemara negates the “alleged” Broken Window Fallacy, since instead of answering as before, that the Persians waged war for their own benefit, the Gemara brings a passuk to prove the benefits of war are supernatural. So he claimed.
Well, they must be supernatural because this is completely illogical! Or, to paraphrase Sagan, “extraordinary claims about the Gemara require extraordinary evidence from the Gemara”.
Now, obviously, war is occasionally beneficial for one side if victorious, and the victors take spoils. And trade isn’t harmed on balance. And you didn’t lose too many “good men”. And nothing goes wrong…
As the expression goes, “No plan survives contact with the enemy”.
Ra’avad explains:
כיון שהיוצא למלחמה אינו יודע אם ינצח או לא והניצחון הוא רק מאתו יתברך, על כן אמר מלחמות אני עשיתי.
War is a horrifically risky gamble, or “adventure“, not a straightforward “venture”. (Though even wealth is a gift from God, as the Gemara says earlier regarding Rome’s gold and silver.) This wariness of war, even apart from morals, used to be common wisdom before the modern era of government maleducation facilities for the masses.
Presumably, the difference between “כרכים כבשנו” and “מלחמות עשינו” here is cities are too weak to mount effective resistance or later take revenge.
If anything, this Gemara disproves the “Broken Window Fallacy” (but no need).