Giving a Bad Eitza to Anti-Zionists

Sefer “Vayoel Moshe” writes that just as one may not judge a case in which they have a personal interest (like city inhabitants regarding the city bathhouse), likewise Bnei Eretz Yisrael cannot decide on anything to do with Zionism. And therefore we all ought to listen to him, instead (perhaps overstated, but that’s the gist of his position, certainly as understood by the public).

Ah, but there’s a problem; every Jew owns four Amos in Eretz Yisrael, including our betters suffering luxury in holy Galus Williamsburg. So, they cannot judge either!

This must not be taken lightly. As Shulchan Aruch Choshen Mishpat 37:21 states:

דברים אלו תלויים בדעת הדיין ועוצם בינתו שיבין עיקר המשפטים וידע דבר הגורם לדבר אחר ויעמיק לראות אם ימצא לזה העד צד הנאה בעדות זו אפי’ בדרך רחוקה ונפלאה הרי זה לא יעיד בה וכן לא יהיה דיין בדבר.

But worry not. They just need to do siluk to lose even this small portion in the land, and then they can bloviate freely (see Choshen Mishpat 37:12)!

If you think I’m giving bad counsel, and ‘Placing a stumbling block before the blind’… You may be on to something!


But see Tosafos Bava Basra 44b:

דלא הוה ליה ארעא מעולם. מכאן תשובה לאומרים דמה שנהגו לכתוב בהרשאות ונתתי לו ארבע אמות בחצרי אע”ג דלית ליה קרקע משום דאין לך אדם שאין לו ארבע אמות בארץ ישראל דקרקע אינה נגזלת אי נמי דאין לך אדם שאין לו ד’ אמות לקברו דהכא משמע דאפשר שאין לו קרקע וכן משמע בפ’ שלישי דקדושין (דף ס: ע”ש) הרי את מקודשת לי על מנת שיש לי קרקע משמע דאפשר שאין לו ודוחק להעמיד בגר שאין לו חלק בארץ ועוד דא”כ לא יעשה אדם שני שטרי הקנאה שהראשון קנה ארבע אמותיו ונראה לר”ת דהיינו טעמא כיון שמודה שיש לו קרקע וחוב הוא לו שהרי על ידי קרקע מקנה לחבירו אפילו יש כמה עדים שמכחישים אותו הרי הודאת בעל דין כמאה עדים ולא חיישינן למיחזי כשיקרא כדאשכחנא (לקמן דף קמט.) גבי איסור גיורא דנפק אודיתא מבי איסור ואף על גב שהיה איסור משקר הקשה מהר”ר חזקיהו דמכל מקום ניחוש הכא דלמא אקני ליה מטלטלין אגב קרקע והודה שיש לו מקרקע אע”פ שלא היה לו מעולם ונראה דכולי האי לא חיישינן שמא שיקרו להודות ונראה לו דבזמן הזה שרגילים לכתוב והקניתי לו ארבע אמות בחצירי א”כ מילתא דשכיחא היא וא”כ מכר לו פרה וטלית אין מעיד לו עליה אע”ג דאיכא עדים דלא היה ליה ארעא מעולם.