Halacha mistakes aren’t terrible! The conventional approach is only ignoramuses and evil-doers stumble. This means, in practical terms, that accusing rabbis and scholars of error is judged both highly insulting and unlikely to be true.
Kovetz Iggros Chazon Ish 1:194:
והנה כל ענין מעניני התורה הוא אחוז בעיון שכלי עמוק, באופן שטעות אינו מכהה כבוד הלומד אחרי שזהו טבע של קנין החכמה, ואני מלא טעיות תמיד פעם בסברא פעם בגמרא, ואיני נכלם בזה, כי אין כלמה בזה אלא מצד מצוה, שאם לא יכלם הרי הוא כאילו אינו מחשיב ח”ו את ההלכה, אבל מצד הטבע אין מקום להכלם, וכש”כ לאנשים קטנים כמוני, ובכלל לא זהו המדה להרגיש את עצמו בהדיון, ורק אל הענין ואל אמתתו מגמתנו.
But this isn’t even proper national pride, per Ohr Hara’ayon, etc., just regular Ga’avah. The result is bending our brains into pretzels to justify every printed word and custom by scholarly Jews.