Tosafos Kesubos, 63a:
אדעתא דגברא רבה מי נדרת, וא”ת והלא אסור לפתוח בנולד דאמרינן בנדרים בפרק רבי אליעזר כיצד אמר קונם שאיני נהנה לפלוני ונעשה סופר כו’ וי”ל דהכא לא חשיב נולד כיון שהלך לבי רב דדרך הוא בהולך ללמוד שנעשה אדם גדול אי נמי כגון דתלה נדרו בדבר שפירש בשעה שנדר על דעת אם לא יעשה סופר דבענין זה לא הוה נולד כדתנן…
The Mussarites take this to convey the incredible effect of Torah study (literally not credible).
But actually, this lowers the standard referred to throughout Shas as “Adam Gadol” to whatever can be attained by a standard bench-presser who stays the course. And of course, our Mussarites ignore the presence of an alternative answer in Tosafos.
Perhaps I ought to be pleased of the admission there exists a “greatness” apart from Mussar in their worldview at all, but I suspect the message is rather that Torah scholarship doesn’t require as much input as Mussar. After all, Tosafos doesn’t say “דרך הוא בהולך ללמוד שנעשה משגיח בישיבה”…