- Important event X occurs (be it a common tragedy or a one-time affair).
- Rabbi Y says X is punishment for doing/not doing Z (Rabbi Shach, Rabbi Steinman, Rabbi Yosef Mizrachi).
- Some Jews mock the rabbi; how does he know?
Per Dr. Yeshayahu Leibowitz (and my own epistemology), we don’t know anything at all about Hashem. Rather, we make choices with our free will. Since man was created with an obvious tendency to seek explanations of what occurs to him, we are commanded to self-assuredly imagine the cosmic theories of events which cause us to do additional Mitzvos. Individual and national imputations of Divine Providence were never meant to be anything else.
אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים ותוסיף הצרה צרות אחרות הוא שכתוב בתורה והלכתם עמי בקרי והלכתי עמכם בחמת קרי כלומר כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו אם תאמרו שהוא קרי אוסיף לכם חמת אותו קרי.
אמר רב אמי אין מיתה בלא חטא ואין יסורין בלא עון…
Update:Hours after writing this, I met someone vexed by a related topic and summarized this article for him (amazing Hashgacha Pratis, right…?).So he asked me: What about Emunah?I Answered: Emunah is, in fact, another Mitzvah. We aren’t Cursedians with beliefs/dogmas, upon which rest commandments (although, in truth, they have no “commandments” as such).