Blasted by the Yam Shel Shlomo — in that introduction pored over by all young teenagers “looking for trouble” — for demeaning Ba’alei Hatosfos, the counterfeit missive is titled: מוסר נאה מאד מהרמב”ם ז”ל להרב החכם ר’ אברהם בנו ז”ל.
Find it here on Daat, p. 13, or a text version on Sefaria. It was also unfortunately reprinted by now-defunct Kest Leibowitz Publishing (catalog number #54 I think). Rabbi Yitzchak Sheilat discusses the forgery briefly at the end of his brilliant edition of “Igrot Harambam”.
This atrocity is filled with unspeakable expressions, unthinking praise for Rabbi Ibn Ezra (היה כמו אברהם אבינו עליו השלום ברוח), and horrendous grammar (like סודות עמוקות ועצומות).
No one would dare quote the forgery’s disgusting slanders against Rishonim. But it has still gained immortality for a literary bit against Machlokes:
אל תשקצו את נפשותיכם במחלוקת המכלה הגוף והנפש והממון, ומה נשאר עוד?! ראיתי לבנים השחירו, פחות נפחתו, ומשפחות נסחפו, ושרים הוסרו מגדולתם, ועיירות גדולות נתעררו, וקיבוצים נפרדו, וחסידים נפסדו, ואנשי אמונה אבדו, נכבדים נקלו ונתבזו בסיבת המחלוקת, נביאים נבאו, וחכמים חכמו, ופילוסופים חפשו ויספו לספר רעת המחלוקת ולא הגיעו לתכליתה. לכן שִנאו אותה ונוסו מפניה והתרחקו מכל אוהביה וגואליה ורעיה, וגם אל שאר בשרכם אוהב מדנים התנכרו ורחקו קרבתם, פן תספו בכל חטאתם.
The truth won’t stop mashgichim apparently still working on Middas Ha’emes, however…