“It’s hard to make predictions, especially about the future.” In other words, you may know what the Torah says, but even if you do, that still doesn’t mean you can add 2+2.
As “Divrei Chaim” says regarding the construction in Eretz Yisrael:
When you end up sitting in traffic in Yerushalayim, stuck on a bus, and have a hotel room with nothing but views of construction cranes as far as the eye can see, and you turn Heavenward and ask, “What did I do to deserve this?” I can’t help but feel that Hashem’s answer is, “Isn’t this what you’ve been asking me for for 2000 years?!”
“Don’t you plead with me three times a day every day, ‘U’vnei Yerushalayim Ir haKodesh b’m’heira b’yamaeinu’? So what are you complaining about? How do you build a city if not with cranes, without construction sites, and traffic detours?”
Complaining about the high real estate prices? Isn’t that hinted to in the passuk in the beginning of Kiddushin, שדות בכסף יקנו?!
The Aruch Hashulchan we just brought assumes if Jews have political autonomy, they will automatically build the Holy Temple. But he misses the option of less devout people in charge, or vassalage to a greater power (or both), as shown historically.
Which is, by the way, almost explicit in Megillah 17b on the order of Redemption. Of course, you could argue that the exiles are already gathered and there are but a minority of resha’im left and no Torah justice system, but, come on, does that actually make sense? And yet, it’s hard to visualize the Gemara, even if you can read and apprehend it, and there’s no deeper meaning, etc.
And isn’t the first explanation in the Maharsha of Rashi Sanhedrin 98a the only realistic, plausible one (ועוד י”ל)?
אין לך קץ מגולה מזה וכו’ שנאמר ואתם הרי גו’. לפי שכל זמן שאין ישראל על אדמתם אין הארץ נותנת פירותיה כדרכה אבל כשתחזור ליתן פירותיה זהו קץ מגולה שקרב לבא זמן גאולה שיחזרו ישראל על אדמתן
ועוד יש לפרש כמ”ש פרק במה מדליקין דלעתיד אילנות מוציאין פירות בכל יום שנאמר ונשא ענף ועשה פרי וגו’ מה ענף בכל יום אף פרי בכל יום וכו’ וכן יש לדרוש בהאי קרא ענפכם תתנו ופריכם תשאו וגו’ מה ענף כל יום אף פרי בכל יום תשאו לעמי ישראל וזה יהיה בזמן שקרוב לבא זמן הגאולה וזהו דבר ניסי ודאי קץ מגולה הוא.
Enough for now.