See the short but seminal article in Mishpacha’s Torah Journal “Kolmus” (based on the Yaavetz):
Medicine needs more aprioristic reasoning, less blind empiricism.
Notes:
See Rabbi Sholomo Alexander Pollack in the teshuvah p. 4-5 from Rabbi Yehonasan Eibeschutz‘s Kreisi Upleisi:
טוב שברופאים לגיהנום אף שנאמר בתורה ורפא ירפא מכאן שניתן רשות לרופא, אבל התורה דיברה ממכות חוץ, באבר שבר יד או פצע וחבורה שזה מוחש, והרופא יורד עד תכליתו, ובהן כמעט מופת חותך כמופת הנדסה, משא”כ בחולי באברי פנימי’ שאין עין שולט בו, בזה ידונו כפי שכלם וכמדומה ובספק שקיל, עד כי רבים חללים הפילו ועצומים כל הרוגי’, כי לדברים כאלה צריך ישוב הדעת ומתון וכהנה תנאים רבים לבל ישגה ח”ו, ונפש הוא חובל.
And 1800’s medicine wasn’t great, either…!
(For the correct understanding of the puzzling Rashba on Treifos hinted at in the article, see this.)
An article like this, noting an אחרון questioning modern, mainstream medicine’s foundations, could never appear in today’s managed media in this time of mass hysteria, so it is all the more important to dredge up this diamond.