Convenient interpretations have a way of sticking around far longer than they ought to.
Rabbi Elyashiv is rumored to have said: “Tinokos Shenishbu” no longer exist. Does that mean Ba’alei Teshuvah are not to sit Shiv’ah for their non-religious blood relatives?
Rambam Evel 1:10:
כל הפורשין מדרכי צבור והם האנשים שפרקו עול המצות מעל צוארן ואין נכללין בכלל ישראל בעשיית המצות ובכבוד המועדות וישיבת בתי כנסיות ובתי מדרשות אלא הרי הן כבני חורין לעצמן כשאר האומות וכן האפיקורוסין והמומרים והמוסרין כל אלו אין מתאבלין עליהן אלא אחיהם ושאר קרוביהם לובשין לבנים ומתעטפים לבנים ואוכלים ושותים ושמחים שהרי אבדו שונאיו של הקב”ה ועליהם הכתוב אומר הלא משנאיך ה’ אשנא.
I’m not deciding whether this halachic definition still applies, but I do note circumstances have changed greatly with the blessed increase in those who observe many mitzvos and “the global village” via the internet. And this will continue.
Just how many distributed observant Jews and Jewish websites make up a critical mass?
Just as with Heter Mechira, the language of the late Poskim (e.g., Shut Shevet Halevi) who endorsed the concept is clear: This is temporary!
And just as with Heter Mechira’s staying power in an age of greater prosperity (no matter how ludicrous), the whole world can turn inside-out and upside-down, but dead “Da’as Torah” will keep walking.