Are Israeli government policemen Resha’im, invalid to testify in Jewish courts? Of course. Wrongdoing is part of the job description!
But a recent essay on “Tzarich Iyun” claims otherwise:
השוטרים בימינו אינם עבדיו של מלך ישראל, וגם לא שליחי בית דין. אף על פי כן, פשוט לנו שסמכות האכיפה שבידם מוכרת על ידי ההלכה. בהחלט ראוי לנסח במדויק את טיבה, אך כיון שנחיצותה אינה מוטלת בספק ממילא היא גם קיימת, אף מבלי שנדע להגדירה במדויק. נשווה אם כן, לתועלת הדיון, את השוטר בן-ימינו ל”שליח בית דין”.
Embarking from the baseless assumption we need a monopoly government (not to mention the assumptions about the way its constituent parts are constituted), the author is then left only to wonder whether at least “excessive” violence, such as by Amona, renders the actors evildoers. And even then, he quotes Rabbi Avigdor Neventzal, who responds in the negative:
לעניות דעתי, רבים מהעושים והמפקדים היו שוגגים, כדין “אומר מותר”, ולא נפסלו.
But who allows their bosses to make these decisions, in the first place?!
See, this is why it’s so important to show the theoretical possibility of complete anarchy, and harp on the example of the Shoftim. The worst institution plaguing this country – the State of Israel – is allowed a free hand, all because we refuse to examine our assumptions about its very necessity.
We have already written about decriminalizing IDF alternatives (also read the back-and-forth here). The same logic applies to the rest of the “security” apparatus.