שמונים שנה לפטירת האדם הגדול בענקים – מורנו הגאון האדיר רבי יששכר שלמה טייכטל בעל האם הבנים שמחהיום ראשון, י”א שבט התשפ”ה בימים אלו חל יום השנה השמונים להרצחו של מורנו הגאון רבי יששכר שלמה טייכטל בעל השו”ת משנה שכיר והספר הקדוש ‘אם הבנים שמחה’, אותו כתב בדם לבו פשוטו כמשמעו, בברחו מפני הצורר הנאצי ללא שהיו לו ספרים תחת ידו, כאשר הוא מצטט בעל-פה מקורות שלמים, בטרם נרצח בידי חיות האדם. מלבד גדלותו התורנית ושיעור קומתו הרוחנית, ראוי הרב טייכטל שיום עלייתו בסערה השמימה יצוין בהרחבה לנוכח החשיבות שבמשנתו, חשיבות שעולה וגוברת עם השנים. הרב טייכטל, כמו רבים מרבני הונגריה, החזיק במשך שנים בעמדה, ולפיה אל לנו להשתתף במפעל שיבת ציון בימינו, אחר שהשתלטו עליו גורמים חילוניים. אולם כאשר עלה הכורת על יהדות אירופה, הבין שעליו ללמוד מחדש את הסוגיה, לבחון את חשיבותה של ארץ-ישראל לאור התורה בפן המעשי, לא רק התיאורטי, ולהתיחס לכל השאלות הקשורות לגורל האומה, ובראשן מה יחסנו לתופעה זו, בה דווקא יהודים פורקי-עול ברובם – הם אשר מובילים את תהליך שיבת ציון. כאשר הסיק את מסקנותיו, הלך ודרש אותן ברבים על-אף שידע, כי יספוג קיתונות של בוז, והעלה את הדברים על הכתב, למען ידעו הדורות, כי דרך נוספת ישנה, מלבד ההתבדלות וההתעלמות מצד אחד, וההתחברות וההכרה בחילוניות מצד שני. ישנה דרך של דרישת ציון על טהרת הקודש והודאה לה’ על הנסים הגדולים שהוא מחולל עבורנו בתהליך שיבת ציון בימינו, ולא אנחנו נקבע עבורו כיצד הדבר יתרחש. תוך כך ברר הרב טייכטל את חובתנו לפעול בדרך הטבע, ולא לשבת בצפיה פסיבית למשיח צדקנו שיבוא ויגאלנו על כנפי נשרים. בהתיחסו לסוגית שיבת ציון המתרחשת דווקא בידי חילונים, היה שגור בפיו משל נפלא – בעיירה מזרח-אירופאית קטנה חי שמש בית הכנסת, אשר בין שלל תפקידיו הוטל עליו גם להעיר את יושבי העיירה לאמירת ‘סליחות’ לפני ראש השנה באשמורת הבוקר.
יום עצוב אחד, השמש הזה נפטר ואשתו נשארה אלמנה. היא חששה, שבנוסף לאסון שארע לה, כעת גם לא תהיה לה פרנסה, משום שהנהלת הקהילה תיקח שמש אחר, ובכך ישבר מטה לחמה. אמרו לה בהנהלת הקהילה: ‘אל תדאגי, כל הפעולות שבעלך ז”ל היה עושה למען בית כנסת שלא מחייבות נוכחות בבית כנסת – תעשי במקומו, את תהיה ‘שמשית’…”.
האלמנה נסתה ככל יכולת לעמוד במטלות, אולם להעיר את יושבי העיירה לסליחות – מטבע הדברים היה לה קצת קשה. היא כבר היתה מבוגרת, ולא יכלה לקום בארבע בבוקר בחודש אלול, מה עוד שהפעולה הזאת לא כל-כך תאמה את אופיה. מה עושים? היה שם השייגץ של העיירה, היהודי האחרון שניתן היה לקשר אותו לתפקיד, זה שתמיד מתרועע עם הגויים בבית המרזח. שמו היה שנדור (שם הונגרי). והנה, שנדור נגש אל הגברת הזאת, ואומר לה: אל תדאגי, אני אעיר את כולם לסליחות במקומך, אני אעשה לך טובה… אתם רוצים לנחש מה קרה? שנדור הלז אכן עמד בדיבורו! הגיעו ימי אלול, מגיע שנדור לרחוב הראשי בעיירה בשעה ארבע וחצי לפנות בוקר ודופק בחלונות של המשפחות היהודיות וקורא: קומו לסליחות! שומעים אותו מבעד החלון כמה רבנים ובעלי בתים צדיקים ואומרים לו: מי זה? הוא אומר להם: זה שנדור. הם אומרים לו: שנדור?! אתה מעיר אותנו לסליחות?! קודם כל תתחיל להניח תפילין! מיד סגרו את התריס של החלון… אין צורך לומר, כי באותה שנה לא אמרו סליחות באותה עיירה .רב העיירה מגיע לבית הכנסת, מצפה לראות את בני קהילתו, ואינו מבין מה אירע. אחר שקמו מאוחר, שאל מדוע לא הגיעו לסליחות, והם השיבו לו – וכי נקום לסליחות כאשר מעיר אותנו בן-אדם שאוכל חזיר? חוצפה שכזאת. השיב להם הרב – אכן זה מאד חמור שיהודי אוכל חזיר ועובר עבירות נוספות, אבל לסליחות עדיין צריך לקום… מה זה משנה מי מעיר אותך לציון, שואל מורנו הרב טייכטל! מה זה משנה אם ד”ר הרצל קורא לך לשוב לציון, או להבדיל, הרב קלישר? שניהם משמיעים את קריאת הקב”ה, הקורא לך לשוב לציון! ובלשונו של מורי ורבי הרב יצחק שלמה זילברמן זצ”ל – “כולנו רצינו שהחפץ חיים יקים את מדינת ישראל. אבל מה לעשות שהקב”ה רצה את בן-גוריון…”. הלקחים עצומים, והם מהדהדים עד ימינו אנו, וביתר שאת אחר שראינו שהעגלה החילונית הריקה כבר מקרטעת, ואם רצוננו להמשיך ולהחזיק בארץ הזאת – הפעולה החיונית ביותר היא הקמת קומת הרוח של האומה. הציבור החרדי חייב לשנס מתניו וליטול אחריות על מפעל שיבת ציון ועל המדינה היהודית, אשר רוב העם היהודי כבר מתגורר בה, ואם עדיין אין רוב מוחלט – זה יקרה בעוד שנים ספורות, וילך ויתגבר. אגודת ‘קדושת ציון’ עורכת כינוס לציון יום פטירתו של רבנו בעל האם הבנים שמחה הערב באולם שעל-ידי ישיבת חפץ חיים בסנהדריה מורחבת בירושלים. ראוי שמורשתו תדריך אותנו במשך השנה כולה, למען לא נהיה כאותם יהודים בעיירה, אשר מרוב ‘צדקותם’ לא קמו לסליחות…
הכותב הוא הרב יהודה אפשטיין – יו”ר אגודת קדושת ציון, אגודת החרדים לדרישת ציון על טהרת הקודש. לקבלת מאמרי אקטואליה קצרים מדי יום ביומו לדוא”ל, שלחו בקשה בדוא”ל (גם הערות תתקבלנה בברכה) לכתובת: 1@קריאתשמע.ישראל או
|